Street Workout - Szabadtéri edzés, télen is ?

Így van! A Street Workout valójában erről szól. Egész évben az időjárással dacolva kint edzünk a szabadban. Ebben az időszakban is szükségünk van a testmozgásra, így nem szabad abbahagynunk.
Fontos a rendszeresség és a kitartás. Ezek a dolgok azért fontosak, hogy a korábban elvégzett munka ne menjen kárba, jelen esetben a Street Workout-ban.

December 1-jét írunk, igaz még nincsenek itt a nagy havazások, de már javában érezzük a mínuszokat. Ilyenkor mindig felmerül a kérdés, mi lesz, hol, és hogyan oldjuk meg az edzéseinket. Felesleges aggódnunk a hideg miatt, persze nyáron jóval komfortosabb az edzés azt meg kell hagyni. Ne hagyjuk, hogy rányomja a mindennapjainkra a bélyeget a szürkeség és kevés napsütés.
Van megoldás. Alkalmazkodjunk, maradjunk télen is motiváltak! Érezzük át, nagy feeling!
Ilyenkor a szabadtéri edzés sokkalta hatékonyabb, mint az edzőtermi tréning. Ráadásul sokkal hatékonyabbá, ellenállóbbá teszi szervezetünket. De ne higgyük azt, hogy könnyű feladat kimenni és odatenni magunkat ilyenkor. Sokkal kényelmesebb otthon ücsörögni a jó meleg kandalló előtt. Sokaknak alábbhagy a kedvük, és felhagynak az aktív sportolással, vagy torna terembe menekülnek (ami köszönő viszonyban sincsen az eredeti utcai edzéssel) mondván majd tavasszal újra kezdik az edzést. ( igen,persze..)
A Street Workout egész évben a szabadban történik!
A megszokottnál több motivációra, akaraterőre, elszántságra lesz szükségünk, hogy rávegyük magunkat a kinti mozgásra.
Ne legyünk tehát lusták, jellemezzen minket a kitartás. Csupán egy kis akaraterőre van szükségünk. Ha szeretjük, nem kérdés számunkra az edzés. Kár energiát, időt vesztegetnünk azokra, akiknek az időjárás kifogás. Nekik teljesen mindegy, hogy nyár, vagy tél van. Mindig lesz akadály előttük, nah és persze kifogás. A te lelkedben viszont ne hagyd kialudni a tűzet!
Ebben a pár nehéz hónapban megalapozhatjuk az egész évi teljesítményünket, így könnyebben fogjuk venni az akadályokat!


Ajánljuk tarts ki télen is a Street Workout mellett. Eddz továbbra is ugyanúgy ahogy eddig tetted, ne aludj téli álmot!
Mindenesetre reménykedünk, hogy eddigsem állt távol tőled az edzés a nagy hidegekben sem.

Ahhoz, hogy a téli edzéseket ténylegesen ki tudjuk használni, be kell tartani a szabályokat.
Két fontos dologra érdemes odafigyelnünk. Ezek pedig a réteges öltözködés, és a megfelelő bemelegítés.
Ilyenkor kölönösen figyelnünk kell az ízületekre, izmainkra mert könnyen begyulladhatnak.


Minél több időt töltünk odakint, annál könnyebben alkalmazkodik a szerveztünk a változó időjáráshoz.
Nem ajánlatos azonnal a legnagyobb mínuszokban nekiállnunk a sportnak, hiszen nem vagyunk hozzászokva.
A hideg elég komolyan igénybe veszi az egész szervezetünket, így nem lehet csak úgy "fejest" ugrani az edzésekbe.
A szabadban eltöltött időt, edzést lehetőleg fokozatosan növeljük, szoktassuk magunkat hozzá.
Keressünk társaságot az edzéshez, jó motiváció lehet, keress olyanokat akik télen sem mondanak le a rendszeres edzésről.
Ha a megfelelő öltözet megvan és megértettük a bemelegítés fontosságát, akkor mehetünk a szabadba.


Mindenképpen szeretnénk kedvet adni a téli edzésekre, így hát ne hagyj fel a sporttal ilyenkor sem, fogadd meg tanácsainkat!
Segítünk neked, mire figyelj, hogyan eddz, hogyan maradj motivált.
Vegyünk erőt magunkon és mozogjunk, ez nem csak a Street Workout-osoknak szól!



Tökéletes kedvcsináló videók a YouTube csatornánkról, Hordós Márk-tól:




Mire figyeljünk ?



Bemelegítés/Nyújtás:

Tegyünk jót az izmainknak, izületeinknek - fejlődésünknek, melegítsünk!
Ne vegyünk tudomást azokról, akik két karkörzéssel elvégzik a bemelegítést, vagy rövidnadrágban, pólóban, vagy anélkül edzenek a hidegben. A Facebook-on terjengő posztok, képek, kizárólag a fotó kedvéért készültek, gondolkozz!
Ne sajnáljuk az időt a bemelegítésre. A hidegben merevebbek vagyunk, így nem szabad terhelni a testünket.

Edzés előtt mindig alaposan melegítsünk be, hosszabban-intenzívebben. A bemelegítés ténylegesen az edzés előtt végezzük, ne otthon, mert
mire kiérünk addigra ismételten hidegek lehetnek izmaink-izületeink. Több bemelegítésre lesz szükségünk, mint azt gondolnánk. Ne
hanyagoljuk el! Ellazítja, felmelegíti izmainkat, így megelőzve az esetleges sérüléseket, izületi kopásokat.
Használhatunk különböző bemelegítő krémeket is, de ezek nem helyettesítik azt!

Edzés közben fordítsunk figyelmet az egyenletes légzésre. A mély és lassabb légzést lehetőleg az orrunkon át szívjuk be, hogy ne terheljük a
légcsövünket és tüdőnket a hideg levegővel. /használjunk maszkot/ Mozogjunk folyamatosan, ne álljunk meg huzamosabb időre edzés közben, tartsunk egy monoton tempót, és kevesebb pihenő időt a gyakorlatok között!

Edzés után rögtön egy átmozgatást csináljunk, például egy laza kocogást. Majd otthon egy jó meleg zuhany után nyújtsunk,
de semmiképpen ne kint a hidegben kezdjük el ezt, mert gyorsan kihűlhetünk.


Öltözködés

Öltözzünk rétegesen, megfelelő kiegészítőkkel! (sapka, sál, kesztyű, símaszk, aláöltöző,stb)
Lényeg, hogy ne fázzunk, tartsuk magunkat melegen. Ha van lehetőséged válassz minőségi lábbelit, illetve öltözéket.

Legalsó réteg: Amire szükségünk lesz az egy professzionális aláöltözet. Ezek nem olcsók, de ha sokat sportolunk, esetleg versenyszerűen edzünk, akkor nem hiányozhat a ruhatárunkból. A lényege, hogy a testünkre simul, szigetel, viszont hagyja lélegezni a bőrünket, és nem akadályoz a mozgásban. Mivel speciális anyagból készülnek, így átengedik az izzadtságot, szárazon tartanak, ezzel is elkerülve a hirtelen kihűlést, megfázást. Tehát válasszunk lehetőleg olyan öltözéket, amely erre a célra lett kifejlesztve, így védve izmainkat-ízületeinket, testünket.

Középső réteg: A középső réteg feladata a hőszigetelés és a hideg elleni védelem. Legyen egy jó alsó-felsőd.
Az, hogy milyen vastag legyen, függ a kint hőmérséklettől és a mozgás intenzitásától is.

Legfelső réteg: Amikor ténylegesen elér minket a hideg, bizony választanunk kell még egy réteget.
Válasszunk szél vagy vízálló vékonyabb dzsekit.

Ne feledkezzünk meg a sapkáról! (sapka nélkül a teljes testhőmérsékletünk 50%-át veszíthetjük el)
Érdemes lehetőleg magasnyakú felsőt , illetve jó meleg zoknit viselnünk. Ha már ténylegesen komoly fagyban is szándékozunk a szabadban edzeni, fel kell vennünk még egy, az az a negyedik szigetelő réteget is, a középső és a legfelső réteg közé!


Pozitívumok

A szabadtéri edzés jótékony hatásai vitathatatlanok. Nézzünk is párat ezekből!

- Kevésbé fog hosszúnak tűnni a tél, ha a mozgást is beleillesztjük a mindenapjainkba.
- Mivel a testünk a testhőmérséklet megtartásán fáradozik, így több kalóriát is éget el.
- Télen igaz kevés, de annál erősebbek a napsugarak, töltődjünk fel hát D-vitaminnal.
- A természetes fény jótékony hatással bír, antidepresszáns, mint maga a mozgás is, így jó hangulatot okoz.
- Jelentősen megnő a hidegtűrő képességünk, így jobban fogjuk bírni az intenzív edzéseket.
- Erősebbé teszi immurendszerünket, így jelentősen csökken a felső légúti megbetegedés kockázata.
- Keringés fokozó, kedély javító, felfrissülést okoz az agyunknak.
- Szívizomerősítő, magasabb állóképesség.

Negatívumok

-
Ne tartsunk hosszú pihenőket az edzés során, mert ha megállunk könnyen kihűlhetünk, fázni fogunk.
-
Gyakori, hogy csúszós vasakkal fogunk találkozni, így a gyakorlatok végrehajtása korlátozott.
- Az időjárás miatt rétegesen kell öltözködnünk, rosszabb lesz a komfort érzetünk, és nehezíti a szabad mozgást.
-
Bizony ilyenkor hamar fog sötétedni, így találnunk kell egy kivilágított parkot, vagy más időpontra kell helyeznünk az edzéseket.

Amire még érdemes odafigyelnünk

-
Kerüljük a "hardcore" szétb...om edzéseket. Ez az időszak a szintentartás, avagy az alapozás időszaka. Lehet fejlődni is, de érdemes megtalálnunk az aranyközéputat. Ne hajtsuk szét magunkat, az extra hideg egyébként is komoly terhet ró a szívünkre.
- Fogjunk vissza az edzéseink intenzitásából 30-40%-ot!
-
Ne hordjunk túl szoros lábbelit, bakancsot. Rosszabb lesz a lábunk vérellátottsága, így gyorsabban hűlünk ki.
-
A hideg, száraz időben gyorsabban veszítünk folyadékot, mint gondolnánk. Fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot, még ha nehezünkre is esik. Ugyanolyan dehidratáltak lehetünk mint nyáron, csak a nagy hidegben kevésbé észleljük magunkon!


Összefoglalva tehát odafigyelve lehet a hidegekben is edzeni!

Edzünk télen is! Jó a testnek, jó a léleknek!


FONTOS:


A fent említett információk mind tájékoztató jellegűek. A hideg ne vegye el a kedvünket a szabadtéri edzéstől, viszont ha valaki bármilyen betegségben vagy szívproblémákkal küzd, előtte mindenképpen konzultáljon orvosával! Ha lázasak vagyunk, semmi esetben sem edzünk. De ha jó a közérzetünk, vagy túl vagyunk egy kisebb megfázáson, akkor nyugodtan mozogjunk amennyi jól esik.